Fakturer for det dobbelte

Fragtselskaberne har de seneste år mistet faktureringsgrundlag, idet forsendelserne generelt er blevet lettere. Undersøgelser har vist at der er en betragtelig forskel på volumenvægten og godsets vægt.

Produkter er blevet lettere. Ser man på et produkt for år tilbage var det lavet på en solid jernramme med mere eller mindre mekaniske enheder. Og indeholdt det elektronik, var det kraftigt strømforbrugende, som krævede en tung strømforsyning. Nutidens produkter indeholder få mekaniske enheder, ofte lavet i plastic og styres af en lille chip. Prøv og sammenlign din nye mobiltelefon med en 5 år gammel ”håndvægt”. Vinderne er forbrugerne og taberne er de fragtselskaber, der kun fakturerer efter vægten.

Reglerne

Reglerne for fragtberegning er årtier gamle: Der skal betales for den største værdi af volumenvægten eller vægten for godset. Godset deklareres af afsenderen med hensyn til mål (Længde, Bredde, Højde) og vægt. Faktureringsgrundlaget bliver således for indenlands stykgods:

Volumenvægt: Længde x Bredde x Højde x 250 kg / m3

Eks.: Pakken måler 60 x 40 x 30 cm og vejer 7,5 kg

Volumenvægt: 0,6 x 0,4 x 0,3 x 250 = 18 kg

Vægt: 7,5 kg

I dette tilfælde skal der betales for 18 kg og ikke for 7,5 kg !!!

– unægtelig en kraftig stigning i forhold til den faktiske vægt.

Nu er det ikke alt gods som bliver udregnet efter stykgodsreglerne, eksempelvis palleteret gods, som afregnes efter fast pris på en Europa-palle. Men her er kreativiteten også stor idet der ”overfyldes” med f.eks. 5 cm hele vejen rundt om pallen. Dette giver så problemer med stuvningen i bilerne, hvilket betyder at kapaciteten mindskes – hvem skal betale for det? – – – – Fragtselskaberne! Tilsvarende afregnes der for pakker ofte efter vægtklasser: F.eks. 0 – 5 kg, 5 – 10 kg osv. Men her vil volumenvægten kunne give et ”ryk” på 1 eller 2 klasser. Set i lyset af mere international godstrafik, bliver der flere mellemled i forsendelseskæden og måske vil en af disse foretage volumenmåling – og derved fakturere for de 18 kg. Her må man så håbe at første led i kæden også har faktureret afsenderen efter de 18 kg og ikke de 7,5 kg

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar